Aska


Inte vet jag hur det är i ett land som är så långt från en vulkan som Sverige är från Eyjafjallajökull, om det blir askregn. Askan är ju långt upp i atmosfären så långt borta, men någon gång kommer den att falla ner. Om någon vill forska detta, lägg en vit tallrik ut på tomten eller balkongen och så är bara att kolla om tallriken blir svart. Om så, då kan man ta aska på sin fingerspets och så är bara att gnugga samman fingerspetsarna. Då vet man hur vulkanaskan känns. I dag har varit så mycket askregn på vissa ställen på det isländska sydlandet att folk har knappt sett fram till sina händer. Annars är så mycket om detta i nyheterna i här i Sverige att jag skall inte försöka förbättra det.


Bonden på denna gård, Ólafur, tog denna bild och jag tror han blir bara stolt över att jag snor den. I går blev översvämning i en å som är till höger om gården från oss sett. Då rann lera över vallar och åkrar men jag vet inte  hur mycket skada det blev, men någon skada blev av det i alla fall. Ólafur och hans familj evakuerades från gården som så många andra i dessa trakter. Han fick lämna alla djur kvar men allt ordnades på bästa väg om man kan säga så.

Men just när jag håller på med att skriva detta hör vi att en riktigt hastig evakuering ägde rum i trakterna runt Eyjafjallajökull på grund av en plötslig översvämning. I fortsätningen fick vi så höra att evakueringen hade lyckats.

Kommentarer
Postat av: Monica

Överallt talas det om kaoset i den internationella flygtrafiken! Ja, vi rår inte över naturen, kan vi inte bara acceptera det???

Jag är betydligt mer intresserad av att höra vad geofysikerna säger. Vad tror dom? Vad VET dom?

Läser att alla tidigare utbrott i Eyafjallajökull har kunnat kopplas till Katla. Vad händer om det blir ett utbrott där? Människan är en liten obetydlig prick bara när naturen ryter!

2010-04-16 @ 12:59:04
Postat av: Guðjón

En liten prick ja. Jag hörde på TV att folk pratade om att det hade blivit alldeles mycket prat om detta utbrott men att det hade varit så många utbrott i världen tidigare och mycket större. Då hade det inte varit så farligt. Jag kommer inte i håg om det pratades om hysteri eller något liknande. Det var en mann i denna dialog som tog det riktigt anspråkslöst. Han sade att dessa konsekvenser visade bara var vi står mot naturen och även om vi tror i bland att vi rår över allt, då är vi bara riktigt, riktigt små.

2010-04-16 @ 15:30:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0