Berjanes


Gården Berjanes, som skulle kunna översättas till Bärnäs (blåber), förändrades väldigt mycket efter att askregn föll över gården.
Gården verkar ha blivit väldigt deppig och färglöst har allt blivit i Berjanes. Men se texten med den andra bilden också.


Första utbrottet i Eyjafjallajökull här om dagen kallade man gärna för turistutbrott för att storleken var den att folk fick röra sig ganska fritt på området. Ett litet utbrott sade man. Det pumpades "bara" 15 tonn i sekunden från jordens inre i detta turistfenomen. Största delen lava. Ja, det är ibland relativt vad är litet och vad är stort. Men om vi tittar på utbrottet nu, då har man sagt att det är 10 till 20 gånger större än turistutbrottet. Ändå är det egentligen inte stort säger man. Nu har man räknat ut att de tre första dagarna pumpade vulkanen Eyjafjallajökull upp 750 ton i sekunden från jordens inre. I första hand aska. Hur blir då ett stort vulkanutbrott från vulkanen Katla? Hur experter räknar detta förstår inte jag men de räknar i alla fall. Om jag skulle behöva förstå allt vare vetenskapen ganska liten. Men min respekt för vetenskapen och krafterna från jordens inre är väldigt stor.

Bilderna har jag lånat från isländska tidningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0