Eyjafjallajökull

För några dagar sedan bloggade jag om vulkanen Katla och om det hur utbrott i Katla skulle kunna påverka omärlden. Det nya utbrottet i Eyjafjallajökull har redan börjat påverka på samma sätt. Det har också vållat kraftiga översvämningar och ekonomiska skador i det redan ekonomiskt sargade Island. På en gård, jag gissar sex mil öster om utbrottet, blev det kolsvart mörker klockan halv åtta i gårkväll. Den flera kilometer höga rökpelaren har nu spritt askan bland annat till Skandinavien. Experter talar om att detta utbrott är 10 till 20 gånger kraftigare än det första. Men Katla är dock jätten i sammanhanget. Om någon är nyfiken visar jag till www.per.is Per är en Ålänning som bor på Island och är skicklig med pennan, skriver av insyn och är bra på att använda sig av bilder. Jag försöker också att lägga länk till en webbkamera med i bloggen men är inte säker om den fungerar. Det kan vara olika från timme till timme, men ibland kan man se den kraftiga rökpelaren som just nu lutar sig mot öster.

http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-valahnjuk/

Denna blogg har jag gjort i hastighet. I dag blir det Örebro, soptippen, affären Trädgårdsväxter och lite det ena och det andra. Ha en bra dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0