Hurtigruten

Hela dagen har jag varit på resande fot över hela Norden, i mina drömmar förstås, och jag har tänkt i ena ögonblicket att dit måste vi åka och i det andra ögonblicket att just dit måste vi åka. Dessa resor började egentligen å sjukavdelningen på Vårnäs i morse när jag pratade med Gunilla sjuksköterska innan jag åkte hem från jobbet. På vägen hem fortsatette mina resor i sommarvärme, blomsterhav och grönska. Däremot pimplade man på Hjälmaren genom djup snö och is i några minusgrader. Båda var nöjda med sitt, pimplarna på isen med sina småfiskar och jag i min varma bil, drömresande hit och dit i fjärran landsdelar. Efteratt ha varit hemma några timmar och jobbat tillsammans med min fru med att sortera och pakka våra saker sökte jag på netet efter resor i Norge, speciellt Hurtigruten, och se vad jag fann:

http://www.hurtigruteninpictures.com/

Vilka härliga bilder. Vem er det som inte vill när man tittar på dessa fantastiska bilder?

Sommaren 2002 åkte jag och mun fru till Norge och kom bland annat till Sognefjorden. Sognefjorden är en av dessa djupa norska fjordar med helt otroligt höga och branta sluttningar. Vi kom till ett samhälle där som heter Aurland och stannade där en eftermiddag. Vi kom på att åka upp till ett utsiktsställe högt upp i sluttningen ovanför Aurland. Vägen upp dit var mycket krokig och smal, så smal att det gick inte att möta en bil utan enbart i kurvorna som var något bredare än vägen i övrigt. Slutningen var fruktansvärt brant och inga vägräcken var det. Vi hade rest i stort sätt sedan kvällen innan, jag var trött och det var varmt. Jag var svettig och tyckte som jag var lite hal på ratten och jag kände att det var inget vettigt beslut som vi hade tagit att åka upp dit. Högt, högt upp i sluttningen på en rak sträcka mötte vi en bil. I bilen var ett äldre par (äldre än vi!) och de stannade mitt på vägen, stirrade nästan hotande på oss och det var helt klart att det var vi som fick ge vika. Jag backade ner till nästa kurva och paret fortsatte sin resa neråt. Jag vände där i kurvan och det blev inget utsiktsställe den gången och en stor lättnad att komma ner till samhället igen.

Fil:View of the Aurlandsfjord, Aurlandsvangen and Flam from below the Prest Summit.jpg
Från Aurlandsfjorden

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0