Röd, vit och blå

I dag köpte vi en ny TV. När man köper en ny TV behöver man också installera och göra klart och där träffar täkniken verkligen min svaga sida. I några timmar har jag kämpat och hur så som jag gör säger TVen att det inte finns någon signal. Så tar jag antennen och kopplar till gamla TVen och då fungerar den. Og tillbaka till den nya TVen med antennen och den fungerar inte. Nu har jag slösat några timmar av mitt liv i detta och har kommit fram till att den nya TVen måste vara trasig. Vad gör jag då? Jag håller besinningen och gör något som jag tycker mer roligt.


Myndin tekin af Kristni Jónatanssyni af Eyjafjallajökli frá Heimaey 25. mars
I torsdags publicerade jag bilder som min dotterson i Island hade tagit. En av dessa bilder har också publicerats i utländska tidningar. I går fick jag så en ny bild från honom och jag tycker denna bild mycket märklig. Där ser vi på kanske fyra mils avstånd hur eldar från jordens inre lyser upp himlen. Den visar elden och isen sida vid sida och till och med norrsken deltar i föreställningen samt den blå färgen som fjällvärlden tar på sig när avständet blir tillräckligt. Mellan klippig stranden på Heimaey och fastlandet vilar mörkblå Atlanten och ger bilden en stark karaktär. Färgerna i den isländska flaggan finns i sin ordning i denna bild vilka man sökte till elden, isen och de blå bergen. Själv har jag trott att den blå fergen kommer från havet men nu vet jag bättre, den kommer från de blå bergen och det är i en realistisk ordning att tänka så. Det var ingen slump med dessa färger. Det var ett poetiskt tänkande blandad stark historia och fäosterlandskärlek.

Länken nedan leder till ett fantastiskt vackert fotoalbum. Där behövs inga fler ord. Njut av föreställningen.

http://http.ruv.straumar.is/static.ruv.is/vefur/26032010_gog_eldfoss_hvannargili.wmv


og en länk till

http://www.facebook.com/album.php?aid=168590&id=94957260823&ref=mf

Kommentarer
Postat av: Anonym

Guðjón! Först: En fantastiskt fin bild av vulkanutbrottet och med eld och is sida vid sida, och så med norrskenet och havet som inramning.

Sedan: Trist med nya TV:n. Hoppas du får ordning på den.

2010-03-27 @ 21:53:41
URL: http://www.per.is

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0