Igen från Västmannaöarna

I går hade jag länk till en filmsnudd från Vestmannaöarna på min blogg. Jag sade då att min äldsta dotter bor där och när hon såg detta skickade hon en länk till en annan filmsnudd därifrån. Västmannaöarna är på många sätt som ett äventyrsfenomen på detta jordklot. Där finns det en vulkan som fortfarande kan göra man lite varm om rumpan om man sitter där en stund. Där finns det också en ny landbildning, mindre än 40 år gammal. Fågellivet är rikligt, variationerna i landskapet, bergväggarna, vikarna och vädret är riktigt stora. Utsikten till den isländska sydkusten, jöklarna och höglandet är fantastisk. Om det blåser på riktigt skickar Atlanten sina väldiga uthvasvågor på bergväggarna. Så kan jag fortsätta. Jag har ofta varit på Heimaey, den enda ön av Västmannaöarna som är bebodd, och det är alltid något äventyrliknande att komma dit. Dit kan man komma med en riktig färja, med mindre propellerplan och kanske är största äventyret att komma dit kortaste vägen från fastlandet med ett så litet enpropellerplan att man kan titta ner från vilket fönster som helst, höger eller vänster. men här kommer filmsnudden.

 

http://www.facebook.com/l/cc44d;www.youtube.com/watch?v=HELQtM7sXx8

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0