Mats Wibe och Christopher Lund.

I Island finns det en mycket kompetent och känd fotograf som heter Mats Wibe Lund. Denna man har fotograferat alla städer, samhällen och i alla fall flästa gårdar i Island. Jag kan påstå att i alla fall flästa städer och samhällen, om inte alla, har köpt hans fina fotografier i solida ramar och har de nu som dyrbara prydnader på sina kontorer och på de andra ställen som det tycker värt att ha riktigt fina saker. Mycket många bönder har köpt av honom bilder av sin gård. Hur kan en bonde motstå när denna man med ett utlänskt namn kommer till gården och visar en sådan väldigt fin bild av "min gård" och dessutom är ramen så fin. Det går bara inte annat än att köpa. Jag fick för uppdrag av min kommun i åtti-talet att att köpa en bild av ön där jag bodde i 30 år. Lägg märke till att jag sade "en" bild. Jag kom till Mats atelje i Reykjavik och kom in i en stor hall där väggarna var närmast tapetserade av helt underbara bilder i fina ramar. Jag förstod bönderna, man vill bara köpa. Och där såg jag några exempel av min kära ö där Mats hade lyckats med att locka fram det finaste som fanns i färger, byggnader, landskap och till och med väder.

När Mats lade märke till att jag var där ville han generös vara till min hjälp.
Ja, en bild av Hrísey (Risö) sade han, och vilka väljer du?
Jag tvivlade ett ögonblick och han använde sig av detta lilla tvivel.
Om du köper tre betalar du bara för två.
Jädrans, vad gör jag nu? Jag skulle bara köpa en. Du frestar mig med detta, jag skulle bara köpa en.
Det är mitt jobb att fresta, svarade Mats.
Jag köpte tre bilder och fick inte sparken.

I morse hittade jag bilder i en isländsk tidning och fotografen heter Christopher Lund. När jag kom hem från jobbet i dag forskade jag lite om de förmodligen var i släkt med varandra, Mats och Christopher, och jag kom fram till att så är det sannolikt fallet. När dessa män reser tillsammans på det isländska höglandet och fotograferar varandra. De är också båda mycket kompetenta fotografer. Jag tror bestämt att detta är en far och en son. Det finns knappt många familjer i Island med efternamnet Lund. Mats Wibe lund kom till Island fårn Sverige. Länken nedan leder till dessa bilder av Christopher Lund. Titta, verkligen titta.

http://chris.is/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0