Vad håller på att hända?

Ja, vad håller på att hända. Fem dagars väderprognosen på text-TV publicerar sifrfror som fyra, fem och sex plusgrader. Man kan bli yr i huvudet av mindre saker. Detta är den allra varmaste väderprognosen i tre månader. Så håller jag mig inomhus, spacklar och slipar och får spackeldamm i näsan så jag nyser.

Detta är sagt lite på skoj och jag harmar inte omständigheterna. Att spackla och slipa är inte det allra roligaste jag kan tänka mig men resultatet är enormt roligt. Vad fint det kan bli. Men vad vädret angår, det är töväder enligt min uppfattning och konstigt nog, jag kom inte ut i dag förrän klockan fyra på eftermiddagen och då blåste det några få meter i sekunden och termometern i bilen visade fyra plusgrader.

Att jag inte kom ut förrän vid fyratiden beror på min envishet att göra färdigt innan jag åker till jobbet i morgon förmiddag det jag planerade tidigare i veckan. Och om jag inte hade varit nyfiken på vad fanns i brevlådan hade det fått dröja lite till innan jag tog mig ut i den friska luften i dag. Det fanns en hel del i brevlådan och bland annat ett erbjudande från Nationalencyklopedin om att köpa ett enormt uppslagsverk som enligt min uppfattning heter NE. Om jag läser igenom detta vet jag troligen det mesta som går att veta på denna jord. Men frågan är om jag inte kan fortsätta slå in ord på Google som jag har gjort ganska länge och för det mesta har jag fått svar som jag har tagit som fullgiltiga. Dessa böcker är troligen stora och med all denna visdom väger de troligen för mycket på mina bokyllor. De kan börja svikta.

Att jag nu har skrivit dessa rader beror på att jag tycker det roligt och också att det ökar min språkkunighet. På grund av språkkunskapen ville jag givetvis veta om namnet Nationalencyklopedin betyder något speciellt. Jag slog upp i tre ordlistor och hittade ingenting. Jag vet vad ordet national betyder men så inte mer. Om någon läser detta och kan mätta min språkliga nyfikenhet då lyser jag efter det.

Kommentarer
Postat av: Kristinn Kjartansson

Sæll. Er þetta ekki alfræðiorðabók?

Kveðja

Kristinn

2010-03-18 @ 17:37:20
URL: http://www.flickr.com/photos/kristinnk
Postat av: Anonym

Sæll Kristinn

Vad håller på att hända? var nú bara fyrirsögn að bloggi dagsins og þegar ég skrifaði það var ég ekki búinn að sækja póstinn. En það er rétt að þarna er um alfræðibók að ræða og hún heitir NE. Hins vegar langaði mig að vita hvort nafnið Nationalencyklopedin, nafnið á fyrirtækinu sem selur bókina, hefur einhverja merkingu. Við Íslendingar sjáum merkingu í flestum eða mörgum nöfnum, alla vega þeim eldri, en hér er því ekki eins varið. Gamaqn að fá kommentar frá þér Kristinn.

Kveðja,

Guðjón

2010-03-18 @ 18:13:04
Postat av: Monica

Nej

Nej, Nationalencyklopedin heter det nog bara før att vi ska vricka tungan!

Encyklopedi kommer från grekiskans enkyklios paideia som betyder rundad bildning eller allmænbildning.

Svenskt uppslagsverk skulle duga alldeles utmærkt tycker jag, men vi gillar ju att krångla till det lite!

Mina bokhyllor ær också snart øverfulla så jag gør som du:googlar och sparar lite plats till alla bøcker jag ær nyfiken på och inte behøver trængas med NE!!!!!

2010-03-18 @ 18:36:13
Postat av: Gudjon

Detta var himla rolig förklaring Monica,"vricka tungan".



Tack och hälsning till Norge

2010-03-18 @ 18:53:18
Postat av: Markku

Hej Gudjon,

det råkar vara så att nationalencyklopedin råkar finnas på internet och heter kort och gott NE. Det fina med sökfunktionen är att den föreslår ord så fort du börjar skriva, så att t.o.m. en viss felstavning på långa ord, om man bara är rätt ute i början, gör att man hittar det man söker efter. Testa att sök efter just nationaencyklopedin. http://www.ne.se/



Ett annat bra komplement till Googling är Wikipedia, som är mer inriktad på att förklara specifika ord och inte söka på hela internet. Wikipedias innehåll/artiklar skapas och utvecklas av alla som vill och kan. Om man t.ex. börjar skriva om Island, kan flera personer korrigera eller komplettera. Den finns på många språk och varje språk har sitt eget innehåll och artiklar, med ev. hänvisning till artiklar på andra språk eller externa länkar. http://sv.wikipedia.org/



Mvh Markku

2010-03-19 @ 08:40:56
Postat av: Gudjon

Takk Markku. Jag kommer att titta på NE när jag är hemma och har tid. Jag söker ofta information på Google och Google wikipedia men kanske är detta mycket bättre.



Mvh från Gudjon

2010-03-19 @ 17:54:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0