Isbjörnar

I dag läste jag i en tidning att någon som säljer resor till Sverige hade bland annat sagt i sin information att isbjörnar gick på gatorna i Göteborg och att jöklarna i Bohuslän var magiska. Mycket annat hade också kommit fram som lät konstigt. Det är kanske svårt att bo på den andra sidan av jordklotet och ge skildring av detta land men något krav får man nu ändå uppfylla innan man sätter informationen på tryck.

Men det jag tänkte säga är att ibland kommer isbjörnar, riktiga isbjörnar, till norra Island när drivis från Nordpolen och Grönland driver tillräckligt nära kusten. Kanske är det så att isbjörnarna simmar längre sträckor än tidigare för att försöka kolonisera sig i nya trakter i de förändrade tider som vi befinner oss i numera. Men för isbjörnar att kolonisera sig i Island kan bara bli fel. För några veckor sedan såg man en mindre isbjörn nära en gård på norröstra Island och som vanligt; första reationen var att detta kan bara inte alls stämma. Men det stämde i alla fall. Så när björnen hade ogenerad sig mitt i en flock får blev den skjuten. Det gjordes inte i allt för mycket brådska, man funderade på andra lösningar för denna vilsna björn, men slutssatsen blev att skjuta den. Det blev inte populärt av alla djurvänner.

Det finns många berättelser i Island av ovälkomna besök av isbjörnar genom århundraden och givetvis var det en stor hjältedåd att ha vunnit en isbjörn. Tidigare var kampen på jämnare nivå än i dag. Med moderna skjutvapen är det inte längre någon hjältedåd.


Kommentarer
Postat av: Markku

Det är ju fantatiskt vackra och mäktiga dessa isbjörnar. Skulle faktiskt vilja se en i naturen, med insikten om vilket farligt djur det är. Läste förresten att du hade träningsvärk av snöskottning. Har också skottat en hel del, men gav jag mig på det "dumdristiga" att bege mig till ett gym ;)

2010-02-06 @ 13:06:50
Postat av: Guðjón

Bilden hittade jag på Google och hoppas jag blir förlåten. I dag har jag flyttat en del av vår bohag till vårt lantställe så jag tror jag också får träningsvärk efter dagen i dag.

2010-02-06 @ 19:54:06
URL: http://gudjon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0