Det blev utbrott

Den 5 mars bloggade jag under rubriken "Vulkanutbrott?" där jag bloggade om vulkanen och jökeln Eyjafjallajökull. Lite senare blev det lugnare hos Eyjafjallajökull men nu pågår där ett vulkanutbrott. Jag har bloggat en del om glaciärer och kallat dem för jöklar. Nu har folk frågat mig vad jag menar med ordet jökel. Enligt min mening betyder glaciär och jökel exakt det samma på svenska. Att jag har använt ordet jökel beror på att namn på nästan alla isländska glaciärer slutar med "jökull" som översatt till svenska betyder glaciär eller jökel. Jag tycker också ordet jökel ha lite legendarisk smak som jag gillar.

Jag som islänning följer nyfiken med hur detta utvecklas och det förmodligen kan det bli något mycket större raseri innan det slutar. Dessa naturkrafter är svåra att förutsäga. Det har varit kraftiga stormar i området som har gjort det svårt för forskare att utföra sina arbeten.


Denna rökpelare är för det mesta ånga och verkar kanske inte så mäktig men med hänsyn till att det har för det mästa varit svårt att komma tillräckligt nära för att ta bilder, då är den kanske inte så liten


Vetenskapsmännen säger att detta utbrott är litet och med hänsyn till många andra utbrott är det litet. Men ändå. Lavan sprutas 150 till 200 meter upp i luften innan den faller till marken och rinner i väg och då kan man fråga sig om det verkligen är så litet. När jag tittar på bilden och tänker på detta blir jag riktigt liten själv.

Fichier:EyjafjallajökullSkógar.JPG
I mitt blogg den 5 mars använde jag denna bild och pratade om att under tre års tid hade jag läst i skolan som vi ser till vänster. Jag pratade också om att jag hade planterat några av treden i sluttningen och det var åren 1957, 1958 och 1959. Uh! hur gammal jag blir när jag säger detta. Vulkanen Eyjafjallajökull möter så himlen mitt i bilden men längst till höger där jökeln försvinner bakom skogen eller så, var jag tillsammans med två eller tre skolkamrater våren 1959. Vi tänkte gå där över en kröna mellan två jöklar, helt enkelt på grund av att det var spännande. Då var snö över denna kröna men i senare år har snön minskat där. Innan vi kom högst upp på krönan hamnade vi i snöstorm, så pass hård att vi aldrig gick hela vägen. Vi var längst uppe i södra sidan av krönan men utbrottet är i norra sidan. Spännande land Island som bjuder på att kunna stå på ett ställe som 50 år senare spyr lava. Så hade vi gjort om vädret inte hade gjort stopp på vår resa året 1959. Utbrottet kom inte upp under jökeln som man hade räknat med, kom upp strax intill en promenadstig som ligger över nämnd kröna.

http://http.ruv.straumar.is/static.ruv.is/vefur/23032010_gosmyndir.wmv

Kommentarer
Postat av: Monica

Tack för underbara bilder och ord! Naturkrafterna är fantastiska och väcker mycket tankar på vår egen litenhet. Det storslagna i naturen har alltid faschinerat mig, där hittar jag ödmjukhet inför livet. Som norrlänning saknar jag fjällen och dess storslagenhet, att få sitta vid en fjällbäck, doppa tårna i iskallt porlande vatten och njuta av tystnaden. Det kan man kalla kraft tankning! Men visst är det skrämmande när man hör om moder jords alla protester! Översvämmningar, tsunamin, vulkanutbrott, jordbävningar......Är det människan som har stört för mycket? Jag bara undrar...

2010-03-24 @ 07:10:29
Postat av: Valgerður

Það hefur verið svo skýjað að við höfum ekki náð góðum myndum sem vert er að senda þér en við erum vakandi fyrir því að ná fyrir þig myndum.

VG

2010-03-24 @ 11:46:19
Postat av: Guðjón Björnsson

Tack för det min dotter, jag tar emot bilderna.



Monica, detta får mig att blogga senare om det du pratar om.

2010-03-25 @ 20:55:25
URL: http://gudjon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0